رقابت گوگل و اپل | همه چیز زیر سر هوش مصنوعی است!

به نظر میرسد رقابت گوگل و اپل بر سر موتورهای جستجو وارد مرحلهای تازه شده و اپل در حال نزدیکشدن به ابزارهای هوش مصنوعی است؛ این درحالی است که گوگل تلاش میکند از جایگاه خود دفاع کند.
در حالی که «ادی کیو»، معاون خدمات اپل، اخیراً در جلسه دادگاهی اعلام کرد که استفاده از موتور جستجوی گوگل از طریق مرورگر سافاری کاهش یافته و کاربران بیشتری به ابزارهایی مثل ChatGPT روی آوردهاند، شرکت گوگل این ادعا را رد کرده و از رشد پایدار در تعداد جستجوها خبر داده است. حتی براساس گزارشهای داخلی، این افزایش شامل جستجوهای انجامشده روی دستگاههای اپل هم میشود.
گوگل تأکید کرد که کاربران همچنان از موتور جستجوی خود در آیفونها و آیپدها استقبال میکنند البته نه فقط از طریق سافاری، بلکه با استفاده از برنامههای اختصاصی مثل Google Search App، Google Lens و جستجوی صوتی.
رقابت گوگل و اپل در سافاری!
اما چرا رقایت گوگل و اپل به اینجا رسیده است؟ برخی از تحلیلگران فکر میکنند که ادی کیو منظورش کاهش استفاده از گوگل در داخل مرورگر سافاری بوده، در حالی که گوگل کلیه کاربردهای خود را در محیط اپل در نظر گرفته، از جمله اپلیکیشنها و قابلیتهای جدید جستجوی هوشمندانه.
این صحبتها در حالی مطرح شدهاند که دادگاه آمریکا در حال بررسی قرارداد چند ده میلیارد دلاری گوگل و اپل است؛ قراردادی که گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیشفرض سافاری در دستگاههای اپل نگه داشته است. اپل در تلاش است این قرارداد را به یک موضوع اختیاری و نه انحصاری تبدیل کند، در حالی که گوگل اصرار دارد همچنان این browser محبوبترین گزینه کاربران است.
ادی کیو همچنین اعلام کرد که اپل در آینده نزدیک موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Anthropic و Perplexity را هم به دستگاههای خود اضافه خواهد کرد. این تصمیم نشان میدهد که رقابت گوگل و اپل را در زمینه جستجو و سرچ ادامه خواهد یافت و به کاربران گزینههای بیشتری میدهند. این موضوع میتواند تأثیرات عمیقی روی آینده جستجو و دسترسی به اینترنت بی سیم داشته باشد و شاید یک رقابت جدید در حوزه جستجوی مبتنی بر AI را رقم بزند.